среда, 16 сентября 2009 г.

Конспекти уроків інформатики для 9 класу. Урок №2

Тема. Поняття про інформаційні системи та технології. Види інформаційних систем. Поняття про апаратне та програмне забезпе­чення інформаційної системи. Етапи розвитку та сфери застосування інформаційних технологій. Поняття про інформаційну культуру та інформатичну компетентність. Інформатика як наука та галузь діяльності людини.
Мета:
сформувати:
• поняття інформаційної системи;
• поняття апаратного та програмного забезпечення;
• поняття інформаційної культури та інформатичної компетен­тності;
• поняття про інформатику як науку та галузь діяльності людини;
розглянути:
• етапи розвитку та сфери застосування інформаційних технологій;
• різновиди інформаційних систем;
• структуру інформаційної системи.
Базові поняття й терміни: інформатика, інформація, інформаційні системи, інформаційна культура.
Структура уроку
І. Організаційний етап. Мотивація навчальної діяльності (2-3 хв)
II. Оголошення теми уроку (1 хв)
III. Вивчення нового матеріалу (20-25 хв)
ІV. Практичне завдання (10-15 хв)
V. Домашнє завдання (2-3 хв)
VII. Підбиття підсумків уроку (2-3 хв)

Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Оголошення теми уроку
III. Вивчення нового матеріалу
ІV. Практичне завдання
Робота з клавіатурним тренажером. Інструктаж з техніки безпеки.
V. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 2 підручника «Інформатика. 9 клас» Володін В.В., Володіна І.Л. Видавництво “Гімназія”, 2009, відповісти на питання самоперевірки, виконати навчально-тренувальні вправи № 2) на стр.45 (намалювати у зошиті). Підготувати повідомлення на тему «ІКТ в освіті»

VII. Підбиття підсумків уроку
Узагальнення навчального матеріалу.

При розробці конспекту уроку було використано навчально-методичний посібник:
Костриба О. В., Усі уроки інформатики. 9 клас. Х.: Вид. група «Основа», 2009. - 191

Конспекти уроків інформатики для 9 класу. Урок №1

Тема. Поняття про інформацію та способи її подання. Дані. Різ­новиди інформаційних повідомлень. Вимірювання обсягу даних. Поняття про інформаційну надлишковість повідомлень. Способи подання і кодування повідомлень, двійкове кодування. Вимірюван­ня довжини двійкового коду. Інформаційні процеси: отримання, зби­рання, зберігання, пошук, обробка й передавання інформації. Об'єк­ти та їх властивості.
Мета:
сформувати:
• поняття інформації, даних, інформаційного повідомлення;
• поняття про інформаційну надлишковість повідомлень;
• поняття про інформатику як науку та галузь діяльності людини; пояснити:
• способи подання повідомлень;
• способи оцінювання кількості інформації;
розглянути:
• види повідомлень;
• одиниці вимірювання довжини двійкового коду: біт, байт, кіло­байт, мегабайт, гігабайт, терабайт;
• правила техніки безпеки в кабінеті інформатики;
навчити:
визначати довжину двійкового коду повідомлення.
Базові. поняття й терміни: інформатика, інформація, повідомлен­ня, кількість інформації.
Структура уроку
І. Організаційний етап. Мотивація навчальної діяльності (2-3 хв)
II. Оголошення теми уроку (1 хв)
III. Вивчення нового матеріалу (20-25 хв)
• Інформатика;
• інформація. Властивості інформації;
• характерні риси інформації;
• повідомлення;
• шум;
• кодування повідомлень;
• одиниці вимірювання інформації;
• інформаційні процеси.
IV. Осмислення набутих знань (5-8 хв)
V. Практичне завдання (5-10 хв)
VI. Домашнє завдання (2-3 хв)
VII. Підбиття підсумків уроку (2-3 хв)

Хід уроку
I. Організаційний етап
Ви починаєте вивчати новий предмет — інформатику. Інформа­тика — це широка галузь новітніх технологій, пов'язаних з інформа­ційною діяльністю людини. Інформатика як наука досить молода: вона сформувалась у другій половині XX століття, але вже стала не­обхідною складовою освіти сучасної людини. Англійський варіант назви інформатики звучить як Computer Science — комп'ютерна на­ука. Найвидатнішим досягненням у цій галузі було створення персо­нальних комп'ютерів, які швидко стали невід'ємною частиною по­всякденного життя. Завдяки комп'ютерам ви відкриваєте для себе не лише нові ігри та розваги, а й вікно в неосяжний світ Інтернету, у світ створення комп'ютерних зображень, текстів, різноманітних математичних обчислень.
Яку роль відіграють інформація, інформатика, інформаційні тех­нології в житті сучасної людини? На це та інші питання ми спро­буємо дати відповідь, вивчаючи тему «Інформація. Інформаційні процеси та системи» (тема розрахована на 2 уроки).
II. Оголошення теми уроку
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами демонстрації.
Інформатика — це наука, яка вивчає структуру і властивості інформації, а також закономірності та методи подання, пошуку, збе­рігання, обробки та передачі інформації за допомогою комп'ютерних систем.
Термін інформатика походить від двох слів: інформація й авто­матика.
Інформатика — комплексна наукова й інженерна дисципліна. Можна вважати, що вона виникла одночасно з першими спробами ме­ханізувати й автоматизувати розумову діяльність людини.

Біт — одиниця досить дрібна, її недостатньо для вимірювання об­сягів інформації, якими оперують сучасні комп'ютери та інші обчис­лювальні пристрої. Тому використовують більші одиниці, основною із них є байт:
1 байт = 23 = 8 бітів.
Байт кратний біту і є послідовністю з восьми двійкових знаків 0 і 1, наприклад, 10110100 або 00101110.
Ще більшими одиницями інформації є одиниці, кратні байту:
1 Кбайт (кілобайт) = 210 байти = 1024 байти,
1 Мбайт (мегабайт)= 210 кілобайти= 1024 Кбайти,
1 Гбайт (гігабайт) = 210 мегабайти = 1024 Мбайти,
1 Тбайт (терабайт) = 210 гігабайти = 1024 Гбайти,
1 Пбайт (петабайт) = 210 терабайти = 1024 Тбайти.
Зверніть увагу, що префікс «кіло» означає не 1000, а число 1024. Саме стільки дає піднесення двійки в. десятий степінь.
Інформаційні процеси
Інформаційні процеси — це процеси пошуку та накопичення, опрацювання та використання, представлення, зберігання та захис­ту інформації.
Опрацювання інформації — це процес її перетворення, який ви­конується за деякими правилами. Опрацювання інформації слід відрізняти від перетворення, яке не змінює змісту вхідної інформації (наприклад, підсилення звукових сигналів). Опрацювання інфор­мації залежить від змісту вхідної інформації, але під час самого опрацювання інформація не осмислюється, а лише перетворюється за розробленими алгоритмами. Пристрій, за допомогою якого здій­снюється опрацювання інформації, називають процесором.
Процесор разом із запам'ятовувальними пристроями та пристро­ями введення/виведення інформації, які в сукупності призначені для Виконання певних функцій, називають персональним комп'ю­тером.
На сьогодні людство володіє надзвичайно величезними інформаційними ресурсами. Користування цими ресурсами можливе лише за умови володіння сучасними інформаційними технологіями, під якими розуміють цілеспрямовану організовану сукупність інформаційних процесів із використанням засобів комп'ютерної техніки. Ши­рокомасштабне втілення в життя інформаційних технологій ставить Перед суспільством завдання виховання інформаційної культури, яка передбачає не тільки розуміння їх сутності та основ функціонування, дає й володіння знаннями й навичками у використанні сучасних інформаційних технологій для розв'язання пізнавально-освітніх, ділових, виробничих та інших проблем. Володіння цими знаннями стає обов'язковим атрибутом будь-якої професійної діяльності.


IV. Осмислення набутих знань
Перегляд презентації «Інформація. Інформаційні процеси».
V. Практичне завдання
Робота з клавіатурним тренажером. Інструктаж з техніки безпеки.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 1 підручника «Інформатика. 9 клас» Володін В.В., Володіна І.Л. Видавництво “Гімназія”, 2009, відповісти на питання самоперевірки, виконати навчально-тренувальні вправи № 3), 4), 5), 6), 7)на стр.27 (відповіді записати у зошиті)
VII. Підбиття підсумків уроку
Узагальнення навчального матеріалу.

При розробці конспекту уроку було використано навчально-методичний посібник:
Костриба О. В., Усі уроки інформатики. 9 клас. Х.: Вид. група «Основа», 2009. - 191