вторник, 28 апреля 2009 г.

Впровадження компетентнісного підходу на уроках інформатики.

Всеукраїнське видання для вчителів "Інформатика" №3 за 2008 рік видавництва "Шкільний світ":
Автор: Лапшина І.С.
Особливості практичноговпровадження компетентнісногопідходу в процес викладання інформатики
Компетентнісний підхід до освіти – це спроба привести у відповідність освіту і потреби ринку праці. Він не є чимось новим, штучно створеним, а гармонійно поєднує традиційний підхід викладання, головним завданням якого було формування стійких знань, умінь та навичок, і особистісну орієнтовану форму навчання, метою якої є створення умов для розвитку та самореалізації кожного учня. З уведенням компетентнісного підходу до системи шкільної освіти з’являється можливість якісних змін у підготовці випускників. З позицій компетентнісного підходу основним результатом діяльності педагогічного колективу школи стає формування компетентного випускника, здатного використовувати отримані знання в реальному житті, витримувати конкуренцію на ринку праці.
Виходячи з того, що компетентність – це не проста сума знань, умінь та навичок, а психосоціальна риса, яка надає учню сили та впевненості у власній успішності, можливість ефективно взаємодіяти з навколишнім середовищем, змінюються самі підходи до викладання предметів, форми роботи, зміст освіти, оцінювання результативності роботи педагога.
Інформатика, як шкільний предмет, що з’явився порівняно недавно, з самого початку орієнтований на форми, методи роботи притаманні компетентнісному підходу. Інтерактивні форми навчання є невід’ємною частиною роботи вчителів інформатики. Індивідуальна робота кожного учня на персональному комп’ютері поєднується з груповою роботою під час вивчення нового матеріалу, роботи над проектами, роботи в мережі. Використання комп’ютерної техніки та мультимедійних засобів, які рекомендовані на інших предметах, є звичайними засобами навчання на уроках інформатики. Профілізація курсу інформатики вимагає від вчителів налагодження міжпредметних зв’язків. Однією з ключових компетенцій, які виділені міністерством освіти і науки України, є інформаційна компетенція, яка в той же самий час для предмету інформатика є предметною компетенцією.
I Шляхи практичного формування ключових компетенцій на уроках інформатики
Формування всіх ключових компетенцій здійснюється на кожному уроці і неможливо відокремити в чистому вигляді формування соціальної компетенції від формування будь-якої іншої компетенції. Проте, варіюючи змістом завдань, формами та методами роботи на окремих уроках, учитель спрямовує процес навчання на формування тієї чи іншої компетенції. Більше того, окремі теми курсу інформатики змістовно спрямовані на формування окремих компетенцій. Таким чином, через зміст та форми роботи на окремих уроках ми формуємо предметні компетенції, а через них - надпредметні та ключові.
Соціальна компетентність
Навички користувача
Навички мережевої роботи
Основи програмування
Навички Колективної роботи
Інформація, процеси
Інформаційна система
Програми загального та навчального призначення
інтернет
Web дизайн
Алгоритмика та програмування
Проектна робота
Робота в групах

Міською творчою групою були запропоновані схеми формування ключових компетенцій на уроках інформатики:

Полікультурна компетентність
Толерантне відношення до інших культур
Інтегрування з іншими культурами

Формування інформаційної культури

Інтернет
Проектна робота
Текстові та графічні редактори
програмування
Історія розвитку ОТ
Робота в мережі
Web дизайн
редактори
програмування
Кодування інформації
базы даних

Компетентність самоосвіти
Уміння вчитися
Навички самоосвіти
Формування потреби самоосвіти
інтернет
ІКТ
ОС
(Довідкові системи)
Навчальні програми
Пошукові
Базы даних
ІКТ
(написання рефератів)
програмування
Проектна
діяльність
Web дизайн
Проте, не тільки зміст освіти впливає на формування компетентного учня. Розглянув схему компетентнісного підходу до навчання запропоновану кпн Родигіною І.В.,
ми можемо виділити три основних компоненти компетентнісно-орієнтованого навчання:
1. знання;
2. уміння та навички, досвід творчої діяльності;
3. емоційно-ціннісне ставлення(мотивація).
Зміна акцентів у діяльності вчителів інформатики саме полягає у досягненні балансу між реалізацією всіх трьох компонентів на кожному з уроків. Якщо перші два пункти чітко регламентовані в рекомендаціях міністерством освіти і науки України, прописані в програмах навчання, критеріях оцінювання, то останній пункт (а саме – мотивацію учнів) відстежити на уроках дуже складно. Наскільки цілеспрямовано і продуктивно протікає психологічний процес може дати висновок тільки психологічна служба. В той же час знання про зміни рівня мотивації учнів класу допомагають учителю своєчасно скорегувати освітній процес, провести індивідуальну роботу.
II Оцінка рівня мотивації при вивченні окремих тем інформатики
Частково оцінити рівень мотивації кожного учня і класу взагалі мені допомагає рефлексія, яку я проводжу в останні 5 хвилин на кожному уроці.
На комп’ютерах учнів встановлюється електронна таблиця з критеріями самооцінки діяльності учня

Критерії самооцінки роботи учня
зміст діяльності - поведінка на уроці :
1 я був неуважний, не виконував вказівок учителя, заважав іншим, розмовляв не за темою,
порушував правила техніки безпеки
2 я був неуважний, не завжди виконував вказівки учителя, іноді заважав іншим
намагався працювати, але час від часу відовлікався на сторонні справи.
3 був уважний весь урок, працював незважаючи на перешкоди.

зміст діяльності -необхідність даної теми для мого подальшого
навчання та діяльності
1 матеріал, що вивчався на уроці мені не потрібен для подальшого навчання і майбутньої роботи
2 матеріал, що вивчався на уроці мені не потрібен для подальшого навчання і майбутньої роботи, проте вивчати його цікаво для підвищення рівня самоосвіти
3 матеріал, що вивчався на уроці, мені може знадобитися для подальшого навчання або роботи, проте я не дуже в цьому впевнений
4 матеріал, що вивчався на уроці мені потрібен для подальшого навчання і майбутньої роботи
зміст діяльності - емоційний стан
1 я дуже стомився, мені це не цікаво, почував себе не комфортно
2 було цікаво, проте дуже складно, потрібую додаткового пояснення
3 було цікаво, почував себе комфортно
4 настрій піднесений, мені було цікаво, хочу продовження

зміст діяльності - рівень сприйняття теми
1 тему не зрозумів, із завданням не впорався
2 міг виконати більшу частину завдання за допомогою вчителя та товаришів, зрозумів не все
3 все зрозумів, практично все виконував самостійно, в окремих випадках звертався по допомогу
4 все зрозумів, виконував завдання самостійно, допомагав товаришам

таблиця для самооцінки

Прізвище та ім'я_______________________ дата проведення уроку ______________

Оцініть за чотирьохбальною шкалою свою роботу на уроці

№ зміст діяльності оцінка
_______________________________________________________
1 поведінка на уроці
2 необхідність даної теми для мого
подальшого навчання та діяльності
3 емоційний стан
4 рівень сприйняття теми


Самооцінка роботи ___________

Заповнені учнями таблички надсилаются на комп’ютер вчителя, назвою файлу є номер учня в класному журналі. Автоматично дані з таблиць переносяться в зведену таблицю вчителя, де будується діаграма оцінки діяльності учнів на уроці.

Вся процедура рефлексії займає 1 – 3 хвилини. Накопичена база даних про результати самооцінки роботи учнів дає інформацію для аналізу роботи вчителя і допомагає своєчасно скорегувати процес навчання.
Така форма оцінювання мотивації може бути використана в старших класах. Для молодших школярів доцільно залишити перше і третє питання, на які вони можуть дати адекватну відповідь.

Комментариев нет: